2024
июль-сентябрь
Авторы:
Ольга Юрьевна Матанцева – доктор экон. наук, кандидат техн. наук, доцент, заместитель генерального директора по научной работе Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24; профессор кафедры Экономики автомобильного транспорта Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ), Россия, 125319, Москва, Ленинградский пр., 64, omat@niiat.ru
Софья Кира Игоревна Залыгина – специалист научно-исследовательского отдела Экономики транспорта Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24, s.zalygina@niiat.ru
Аннотация. В данной статье рассматривается применение метода объединения прогнозов для повышения точности прогноза затрат на осуществление перевозок на примере перевозок автобусным транспортом. Авторами перечисляются основные методы прогнозирования затрат. Наиболее подробно рассматривается метод прогнозирования затрат посредством выведения функциональной зависимости: приводится алгоритм построения доверительных интервалов для прогнозирования затрат на осуществление перевозок. Формулируется предложение производить сопоставление полученных на основе функциональной зависимости прогнозных затрат транспорта на один километр пробега с уровнями удельных затрат, составляющими доверительный интервал.
Ключевые слова: прогнозирование затрат на перевозки, повышение эффективности прогнозов, доверительный интервал, функциональная зависимость, объединение прогнозов
Для цитирования: Матанцева О.Ю., Залыгина С.К.И. Методы повышения точности прогноза затрат на осуществление перевозок // Научный вестник автомобильного транспорта. 2024. № 3. С.3-11.
Authors:
Olga Y. Matantseva – Doctor of Economics, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Deputy General Director for Scientific Work of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev Str., Moscow, 125480, Russia; Professor of the Department of Economics of Automobile Transport of the Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI), 64, Leningradsky Prosp., Moscow, 125319, Russia, omat@niiat.ru
Sofia Kira I. Zalygina – Specialist of the Research Department of Transport Economics of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24 Geroyev Panfilovtsev str., Moscow, 125480, Russia, s.zalygina@niiat.ru
Annotation. This article discusses the application of the method of combining forecasts to improve the accuracy of forecasting transportation costs using the example of bus transportation. The authors list the main methods of cost forecasting. The method of forecasting costs by deducing functional dependence is considered in the most detail: an algorithm for constructing confidence intervals for forecasting transportation costs is given, a proposal is formulated to compare the projected transport costs per kilometer of mileage obtained on the basis of functional dependence with the levels of unit costs that make up the confidence interval
Keywords: forecasting transportation costs, improving the efficiency of forecasts, confidence interval, functional dependence, combining forecasts
For citation: Matantseva O. Y., Zalygina S. K. I. Methods for improving the accuracy of forecasting transportation costs. Scientific bulletin of automobile transport. 2024;(3):3-11.
Авторы:
Ольга Юрьевна Матанцева – доктор экон. наук, кандидат техн. наук, доцент, заместитель генерального директора по научной работе Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24; профессор кафедры Экономики автомобильного транспорта Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ), Россия, 125319, Москва, Ленинградский пр., 64, omat@niiat.ru
Софья Кира Игоревна Залыгина – специалист научно-исследовательского отдела Экономики транспорта Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24, s.zalygina@niiat.ru
Щеголева Ирина Викторовна – младший научный сотрудник научно-исследовательского отдела Экономики транспорта Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24, ishegoleva@niiat.ru
Аннотация. В статье проводится сравнительный анализ амортизационных отчислений на автобусы, начисленных линейным способом и способом пропорционально объему продукции по данным за 2022 год. Для расчета амортизационных отчислений в соответствии с требованиями ПБУ 6/01 авторами разработана представленная в статье автоматизированная Excel-таблица и приведены рекомендации для приведение ее в соответствие требованиям действующего стандарта бухгалтерского учета. По итогам проведенного исследования приводятся рекомендации по выбору экономически эффективного способа начисления амортизации на транспортные средства.
Ключевые слова: способы начисления амортизации, источники финансирования обновления транспортных средств, расчет амортизационных отчислений.
Для цитирования: Матанцева О.Ю., Залыгина С.К.И., Щеголева И. В. Оценка целесообразности применения способа начисления амортизации пропорционально объему продукции (пробег) на транспортные средства // Научный вестник автомобильного транспорта. 2024. № 3. С. 12-20.
Authors:
Olga Y. Matantseva – Doctor of Economics, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Deputy General Director for Scientific Work of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev Str., Moscow, 125480, Russia; Professor of the Department of Economics of Automobile Transport of the Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI), 64, Leningradsky Prosp., Moscow, 125319, Russia, omat@niiat.ru
Sofia Kira I. Zalygina – Specialist of the Research Department of Transport Economics of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev str., Moscow, 125480, Russia, s.zalygina@niiat.ru
Irina V. Shchegoleva – Junior researcher of the Research Department of Transport Economics of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev str., Moscow, 125480, Russia, ishegoleva@niiat.ru
Annotation. The article provides a comparative analysis of depreciation charges for buses accrued in a linear manner and in proportion to the volume of production according to data for 2022. To calculate depreciation charges in accordance with the requirements of PBU 6/01, the authors developed an automated Excel spreadsheet presented in the article and provided recommendations for bringing it into compliance with the requirements of the current accounting standard. Based on the results of the study, recommendations are given on the choice of a cost-effective method for calculating depreciation on vehicles.
Keywords: methods of depreciation, sources of financing for vehicle upgrades, calculation of depreciation charges.
For citation: Matantseva O. Y., Zalygina S. K. I., Shchegoleva I. V. Assessment of the expediency of applying the method of depreciation in proportion to the volume of production (mileage) on vehicles. Scientific bulletin of automobile transport. 2024;(3): 12-20.
Авторы:
Ольга Юрьевна Матанцева – доктор экон. наук, кандидат техн. наук, доцент, заместитель генерального директора по научной работе Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24; профессор кафедры Экономики автомобильного транспорта Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ), Россия, 125319, Москва, Ленинградский пр., 64, omat@niiat.ru
Андрей Евгеньевич Титов – заведующий НИО «Управления перевозками на автомобильном транспорте» Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24, andrew_titov@mail.ru
Софья Кира Игоревна Залыгина – специалист научно-исследовательского отдела Экономики транспорта Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, Героев Панфиловцев ул., д. 24, s.zalygina@niiat.ru
Authors:
Olga Y. Matantseva – Doctor of Economics, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Deputy General Director for Scientific Work of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev Str., Moscow, 125480, Russia; Professor of the Department of Economics of Automobile Transport of the Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI), 64, Leningradsky Prosp., Moscow, 125319, Russia, omat@niiat.ru
Andrey E. Titov – Head of Research Department « Transportation Management in Road Transport» of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev str., Moscow, 125480, Russia, andrew_titov@mail.ru
Sofia Kira I. Zalygina – Specialist of the Research Department of Transport Economics of the Scientific Research Institute of Automobile Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev str., Moscow, 125480, Russia, s.zalygina@niiat.ru
Annotation. In this article, the authors note the growing activity of digitalization processes in the modern economy and consider the impact of modern challenges on the transport industry. The review of the organization of the transport system of the urban agglomeration of “Greater Oslo” is carried out. Based on the study of foreign experience, the prospects of using the tariff menu to increase the level of cost coverage of carriers with income from fare payments were noted.
Keywords: Transportation quality, Big data, tariff menu, agglomeration transport system
For citation: Matantseva O. Y., Titov A. E., Zalygina S. K. I. The practice of using digital technologies to improve the fare payment system for public passenger transport. Scientific bulletin of automobile transport. 2024;(3):21-29.
Автор:
Кирилл Владимирович Трякин – старший научный сотрудник научно-исследовательского отдела экономики транспорта Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, ул. Героев Панфиловцев, 24, ktryakin@niiat.ru
Аннотация. В статье рассмотрена исследованная в ходе НИР по государственному контракту зависимость укомплектованности перевозчиков, осуществляющих перевозки на регулярных маршрутах, кадрами основных рабочих специальностей от уровня часовой оплаты труда. Обоснована необходимость актуализации алгоритма расчёта заработной платы работников основных рабочих специальностей АТ и ГЭТ. Итогом работы являются полученные в ходе исследования аппроксимирующие функции, использованные при разработке алгоритма расчёта заработной платы работников основных рабочих специальностей АТ и ГЭТ в ходе актуализации Порядка определения начальной (максимальной) цены контракта, а также цены контракта, заключаемого с единственным поставщиком (подрядчиком, исполнителем), при осуществлении закупок в сфере регулярных перевозок пассажиров и багажа автомобильным транспортом и городским наземным электрическим транспортом.
Ключевые слова: заработная плата, водитель автобуса, цена контракта, текучесть кадров, укомплектованность кадрами, регрессионный анализ.
Для цитирования: Трякин К.В. Зависимость укомплектованности перевозчиков, осуществляющих перевозки на регулярных маршрутах, кадрами основных рабочих специальностей от уровня часовой оплаты труда // Научный вестник автомобильного транспорта. 2024. № 3. С. 30-38.
Author:
Kirill Vl. Tryakin – Senior Researcher at the Research Department “Economics of Transport” of the Scientific and Research Institute of Motor Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev str., Moscow, 125480, Russia, ktryakin@niiat.ru
Annotation. The article considers the dependence of the staffing of carriers carrying out transportation on regular routes with personnel of the main working specialties on the level of hourly wages, studied in the course of national research work on a government contract. The need to update the algorithm for calculating the wages of employees of the main working specialties of automobile and urban electric transport is substantiated. The result of the work is the approximating functions obtained in the course of the study, used in the development of the algorithm for calculating the wages of employees of the main working specialties of automobile and urban electric transport in the course of updating the Procedure for determining the initial (maximum) contract price, as well as the price of a contract concluded with a single supplier (contractor, performer), when making purchases in the field of regular transportation of passengers and baggage by automobile transport and urban ground electric transport.
Keywords: salary, bus driver, contract price, employee turnover, staffing, regression analysis.
For citation: Tryakin K.V. Dependence of the staffing of carriers carrying out transportation on regular routes with personnel of the main working specialties on the level of hourly wages // Scientific Bulletin of Automobile Transport. 2024; (3): 30-38.
Авторы:
Максим Игоревич Шаров – к.т.н., доцент,заведующий научно-исследовательской лабораторией проблем развития городского электрического транспорта Научно – исследовательского института автомобильного транспорта, Россия, 125480, Москва, ул. Героев Панфиловцев, 24; доцент кафедры автомобильного транспорта, Иркутского национального исследовательского технического университета, Россия, 664074, г. Иркутск, ул. Лермонтова, 83, sharov.maksim@gmail.com
Кирилл Олегович Сороковиков – студент 2 курса магистратуры, Иркутского национального исследовательского технического университета, профиль специальности: логистический менеджмент и безопасность движения», Россия, 664074, г. Иркутск, ул. Лермонтова, 83, kirill.sorokovickov@yandex.ru
Алена Сергеевна Шестернева – студент 2 курса магистратуры, Иркутского национального исследовательского технического университета, профиль специальности: логистический менеджмент и безопасность движения», Россия, 664074, г. Иркутск, ул. Лермонтова, 83, shesterneowa2001@yandex.ru
Authors:
Maksim I. Sharov – Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Head of the Research Laboratory of Urban Electric Transport Development Problems, of the Scientific and Research Institute of Motor Transport, 24, Geroyev Panfilovtsev Str., Moscow, 125480, Russia; Associate Professor of the Department of Automobile Transport, Irkutsk National Research, Lermontova str., 83, Irkutsk, 664074, Russia, sharov.maksim@gmail.com
Kirill O. Sorokovikov – 2nd year student of the Master’s degree, Irkutsk National Research Technical University, specialty profile: logistics management and traffic safety”, Lermontova str., 83, Irkutsk, 664074, Russia,
kirill.sorokovickov@yandex.ru
Alena S. Shesterneva – 2nd year student of the Master’s degree, Irkutsk National Research Technical University, specialty profile: logistics management and traffic safety”, Lermontova str., 83, Irkutsk, 664074, Russia, shesterneowa2001@yandex.ru
Annotation. In the article the authors consider the importance and necessity of digitalization of activities in the field of transport planning and traffic management. Different information technologies and control systems are described. The introduction of them in the sphere of transport planning and organization of road traffic in different directions is described. It is noted that the introduction of digital technologies in transport will ensure the improvement of the quality of transport planning and its results at different levels of management.
Keywords: Digitalization, transport planning, traffic management, transport, modeling, monitoring, mobility, digital twin, big data.
For citation: Sharov M.I., Sorokovikov K.O., Shesterneva A.S. On the issue of approaches to digitalization of activities in the field of transport planning and traffic management. Scientific bulletin of automobile transport. 2024;(3):39-45.